Close modal

Som säljare

Close modal

Frågor och svar

FAQ

1. VI VILL STARTA

HUR STARTAR VI EN FÖRSÄLJNING?

Utse en kontaktperson (över 18 år). På vår hemsida registrerar ni enkelt gruppen i 3 steg. När alla uppgifter är ifyllda och gruppen sparad, så är ni igång! Efter att ni registrerat gruppen skickar vi ett startpaket till kontaktpersonen.

VAD ÄR ETT STARTPAKET OCH VAD INGÅR?

Ett startpaket innehåller produktkataloger, beställningshäften, två visningsaskar och ett produktpaket som ni kan ta med er när ni säljer. Paketet kommer tidigast 7 arbetsdagar från att ni registrerat er. Startpaketet (värde 40€) behåller ni utan kostnad efter att ni slutfört er försäljning!

VAD ÄR EN VISNINGSASK?

Vi vill gärna vissa upp bredden på vårt sortiment, därför har vi skapat en visningsask. Det är en låda som innehåller fyra olika produktprover från GUTZ sortiment.

VAD INNEBÄR GRATIS STARTPAKET?

GUTZ är unika och bjuder alltid på ett gratis startpaket innehållande två visningsaskar samt ett produktpaket till skolklasser, lag och föreningar som säljer (värde 40€). Vill laget/klassen ha fler paket så går det också bra till ett pris av 10€ för en visningsask och 15€ för ett produktpaket. Viktigt är att det finns prover så att säljare och kunder kan se och känna på kvaliteten. Startpaketet behåller ni utan kostnad efter att ni slutfört er aktivitet.

2. VI ÄR IGÅNG

HUR LOGGAR JAG IN?

När kontaktpersonen skapar ert lag, erhåller hon/han inloggningsuppgifter till sina säljare, kontaktpersonen kan välja mellan att själv dela ut dessa, alternativt välja att skicka ut de via sms eller e-post. Som säljare loggar du in med ett användar-ID och lösenord som GUTZ skapat. Som lagledare loggar du in med din e-postadress samt det lösen som du själv valt eller fått från GUTZ.

HUR LOGGAR JAG IN I APPEN?

Appen är endast ett verktyg för säljarna. Säljaren loggar in med sitt användar-ID och lösenord som GUTZ skapat och som du fått av kontaktpersonen. Som kontaktpersons kan du endast logga in i webbportalen från vår hemsida.

VAR FINNS GUTZ APP ATT LADDA NER?

Appen finns för Android och iOS. I respektive affär för appar kan du hämta vår APP utan kostnad.

VEM KAN ANVÄNDA APPEN?

Appen är till för dig som är säljare i en aktivitet, när gruppens försäljningsperiod är slut, kan du inte längre logga in i appen med de användaruppgifter som du fått från GUTZ.

HUR GÖR JAG OM JAG GLÖMT MITT LÖSENORD?

Kontakta kundservice för hjälp med ett nytt lösenord.

FINNS DET NÅGON MANUAL TILL MIG SOM ÄR ANSVARIG FÖR FÖRSÄLJNINGEN?

Kontakta kundservice så e-postar de en manual till dig.

VARFÖR MÅSTE JAG ANGE MITT PERSONNUMMER?

GUTZ ger er alltid kontaktpersonen en kredit på 30 dagar. Som kontaktperson är du också betalningsansvarig gentemot GUTZ.

HUR FÅR VI FLER BESTÄLLNINGSHÄFTEN?

Alla broschyrer och blanketter finns att ladda ner under ”Säljmaterial”.

FÅR VI HÅLLA PÅ ATT SÄLJA GUTZ PRODUKTER I MER ÄN 3 VECKOR?

Ja, det är ert val, men vi på GUTZ rekommenderar att ni håller er aktivitet så kort och effektiv som möjligt. Tänk på att kunderna vill ha sina varor så fort som möjligt! Om ni vill ändra på er försäljningsperiod ber vi er ta kontakt med kundservice.

3. VI ÄR KLARA

HUR LÄMNAR VI IN VÅR BESTÄLLNING?

Som säljare rekommenderar vi att du använder vår app i första hand, men det går också bra att logga in via vår webbportal från gutz.fi och registrera dina beställningar. Ni kan också lämna in era beställningar till kontaktpersonen som i sin tur registrerar dessa från webbportalen. När alla beställningar är inne, skickar kontaktpersonen in dessa som en beställning till GUTZ. Var noga med att kontrollera att leveransadressen stämmer.

HUR SER JAG HUR MYCKET VARJE SÄLJARE SÅLT?

Under laget i webbportalen finns det en avstämningslista att skriva ut efter att beställningen lämnat vårt lager.

HUR SER JAG VAD VARJE SÄLJARE SÅLT?

Under aktuell försäljning finns en lista att skriva ut efter att leveransen lämnat vårt lager. I den finns det specificerat per säljare vilka produkter som säljaren sålt.

NÄR OCH HUR SKER LEVERANS PÅ BESTÄLLDA VAROR?

Inom 10-14 arbetsdagar, från det att ni i er klass, lag eller förening har avslutat och registrerat er order, levereras beställningen. GUTZ levererar varorna med PostNord direkt till kontaktpersonen. Er leverans skickas som företagspaket och levereras till angiven leveransadress på vardagar mellan kl. 09.00-16.00. Alla leveranser föraviseras via sms. De kunder som beställt mindre än 5 paket skickas som MY PACK till ert närmsta utlämningsställe.

HUR ÄR VÅR LEVERANS PACKAD?

Har du sålt 175 paket eller mer packar vi alltid er order per säljare. När leveransen når kontaktpersonen är det enkelt för henne/honom att dela ut paketen till säljarna. Om ordern är under 175 paket packas leveransen som en enhet och kontaktpersonen får själv dela upp produkterna per säljare.

VAR ÄR VÅR LEVERANS?

När er försändelse lämnar GUTZ lager erhåller ni ett e-post meddelande med kollinummer för spårning utav er leverans. Ni spårar leveransen enkelt via PostNords hemsida http://www.postnord.fi/

VAD KOSTAR FRAKTEN?

Upp till 75 paket kostar frakten 20€.
76 – 174 paket kostar frakten 30€.
175 paket eller fler = Fraktfritt!
Första tillägget = Fraktfritt!

HUR BETALAR VI?

GUTZ skickar er en faktura samtidigt som er leverans lämnar GUTZ lager. Ni har 30 dagars betalningsvillkor.

HUR GÖR VI MED BYTE OCH RETURER?

Tillsammans med leveransen får ni returemballage samt retursedel för eventuella returer. Samla alla era returer i EN leverans, då ni har ett (1) fritt returporto. Kontakta kundservice så hjälper de er på bästa sätt. Eventuella returer och byten skall ske inom 30 dagar från leverans. Du kan läsa mer om byte/returer i det röda kuvertet som kom med i leveransen.

VAD GÄLLER FÖR REKLAMATION?

Om en vara har gått sönder eller på annat sätt inte uppfyllt den standard som utlovas vill vi att ni kontaktar kundservice. Givetvis erhåller ni en ny produkt utan några kostnader.

4.ÖVRIGA FRÅGOR

HUR MYCKET TJÄNAR VI?

Ett paket som du säljer för 20€ ger 5€ i förtjänst.

Vårens katalog

Bläddra här >>

Vill ni veta mer?

Beställ varuprov >>